I vognkortet står det hva som er standard dekkdimensjoner for kjøretøyet. Under er et eksempel på hvordan dekkbeskrivelsen i vognkortet til en personbil kan se ut.

Vognkort

Forklaring av vognkort

1. Std. dekkdimensjon: 195/65R15

195 angir dekkbredden i mm.

65 angir høyden på kanten av dekket fra felgen og ut, og kalles profil. 65 profil vil si at denne høyden i dette tilfellet er 65% av 195 mm, som tilsvarer 126mm.

R15 er felgens diameter i tommer, og i dette tilfellet er felgen 15” i diameter.

2. Std. felgdim
6J – 6 angir bredden i tommer fra felghorn til felghorn. J er type felghorn, og J er for det meste standard. Skal du skifte til for eksempel bredere dekk, kan det hende du også trenger bredere felg. Hvilke dekk som trenger hvilke felg, og om det passer din bil vet dekkforhandler.

3. Min LI – se dekkinfo.

4. Min innpress

Illustrasjonen er hentet fra www.wikipedia.no
18 mm innpress vil si at anleggsflaten (M) til felgen mot navet er 18mm (ET) fra senter av felgen (C) ut fra bilen.  Innpress har ofte betegnelsen ET (Einpress Tiefe på tysk), og er som regel stemplet på felgen.  Innpress på engelsk heter offset. Forutsatt at felgen sitter på venstresiden av bilen, har felgen på illustrasjonen positivt innpress, og bygger felgen inn mot bilen.

Positivt innpress bygger felgen inn mot bilen og negativt innpress bygger felgen ut fra bilen

Økning i innpresset bygger felgen lenger inn mot bilen og minker sporvidden. Reduksjon i innpresset bygger felgen lenger ut fra bilen og øker sporvidden.

Eksempel: Original innpress er ET 18. Ny felg med ET 21, bygger felgen lenger inn, og reduserer sporvidden med 3 mm på hver side, altså med 6 mm til sammen.

Innpresset kan i henhold til kjøretøyforskriften endres med maks. +-15mm, altså maks +- 7,5 mm på hver side. Dette fordi innpresset påvirker sporvidden til bilen. Endringen kan derimot endres med mer enn 15mm til sammen hvis det er TÜV godkjent for den aktuelle motorvognen. Se for øvrig kjøretøyforskriften pkt. 6.1 og 6.2 for detaljert info.

Endring i innpresset til felgen kan også påvirke slitasje på styre- og bærekuler, bærearmer, styreledd og lignende fordi avstanden fra dekkets senterlinje endres, og dermed også belastningen på de nevnte delene.

5. Maks sporvidde ­
Sporvidden er avstanden senter – senter mellom dekkene på samme aksel. Sporvidden er som regel høyere foran enn bak, dette for å skape stabilitet.

Sporvidden kan maks endres med +-15 mm, altså maks +-7,5 mm på hver side. Skal sporvidden endres med mer enn 15 mm, må kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning, evt. kan endringen være TÜV godkjent for motorvognen. Se for øvrig kjøretøyforskriften pkt. 6.1 og 6.2 for detaljert info.

6. Min hast. – se dekkinfo.

Boltsirkel

Boltsirkelen (PCD – pitch circle diameter) til felgen er diameteren i mm på en sirkel tegnet gjennom senter på bolthullene. Boltsirkelen angir også hvor mange bolthull felgen har.

Her er to eksempler på boltsirkler:
4 x 108 = 4 bolter, diameter på 108mm.
5 x 110 = 5 bolter, diameter på 110mm.

Boltsirkel måles på følgende måter:

www.byttdekk.com
Illustrasjonen er hentet fra www.byttdekk.com

På en bil med fire bolthull, måles boltdiameteren fra bolthullets innerkant til bolthullets ytterkant eller fra senter til senter mellom bolthullene tvers over navhullet.

 

 

 

 

 

www.byttdekk.com
Illustrasjonen er hentet fra www.byttdekk.com

På en bil med fem bolthull, kan boltdiameteren måles på denne måten:  A+(B*2)+C.

 

 

 

© Dekkdimensjoner 2010. Utviklet av Abris IT Service